27/02/2024
Haberler

COĞRAFİ İŞARET ÜRÜN TAKLİTÇİLİĞİNİN ÖNÜNE GEÇİYOR

COĞRAFİ İŞARET KAYNAKLANDIĞI COĞRAFYANIN TANITIMINI YAPIYORAnfaş Expo Center’de bu yıl birincisi düzenlenen Yöresel Ürünler Fuarı’nda ‘Yöresel Ürünler ve Coğrafi İşaretler’ konulu seminer düzenlendi. Seminerin oturum başkanlığını yapan Prof. Dr. Yavuz Tekelioğlu, coğrafi işaretle ilgili uygulamaların hızla geliştiğine dikkat çekti. Yöresel ürünlerin ticari bir fuar olmasının yanı sıra Anadolu’nun zenginliklerini gösterme açısından önemli bir fuar olduğunu belirten Tekelioğlu, “Avrupa Birliği’nin tümünden daha fazla zenginliğimiz var. Bunlara sahip çıkmak gerek” dedi.
Akdeniz Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nden Rana Demirer, coğrafi işaretle ilgili doktora tezi hazırladığını belirterek, Anadolu’da yöresel ürün bilincinin oluşmaya başladığını ancak coğrafi işaret bilincinin oluşmadığını kaydetti. Yöresel ürünlerin tarihsel bir geçmişe sahip olması gerektiğini kaydeden Demirer, “AB’de bu süre en az 25 yıl. Bu ürünler o bölgede minimum varlıklarını 25 yıl göstermek zorunda” dedi. Demirer, ortak becerilerin kullanıldığı ürünlerin yöresel ürün olarak kabul edildiğini belirterek, “Tarihsel derinlik ve orta bilgi ve becerinin kullanımı zorunlu” dedi.
Türk Patent Enstitüsü marka uzmanı Seher Açıkel, coğrafi işaretin belirgin bir niteliği, ürünü veya diğer özelikleri itibariyle kökeninin bulunduğu bir yöre, alan, bölge veya ülke ile özdeşleşmiş bir ürünü gösteren işarete coğrafi işaret denildiğini kaydetti.

COĞRAFİ İŞARETİN FAYDALARITürk Patent Enstitüsü marka uzmanı Serap Tepe, coğrafi işaret almış ürünlerin avantajlarını anlattı. Coğrafi işaretin ürünü taklitten korunduğunu belirten Tepe, kaynaklandığı coğrafyanın tanıtımını yaptığını söyledi. Tepe, Hereke halısını örnek vererek, “Eğer böyle bir halı tescillenmeseydi o bölgenin adı bu şekilde duyulmayacaktı” dedi. Coğrafi işaretli ürünlerin çevreyi ve bio çeşitliliği korunduğuna dikkat çeken Tepe, coğrafi işaretli ürünlerin garantili ürün diye almak isteyen bir tüketici grubu olduğunu belirtti. Tepe, “Avrupa’nın yarısı üreten üretim metodunun garanti edildiği ürünleri daha fazla pahalıya almaya razı” dedi. Tepe coğrafi işaretli ürünlerin kırsalda istihdamı artırdığına da dikkat çekti. Tepe, Fransa’nın coğrafi işaretli ürünlerden Fransa’nın 18 milyar Euro, İtalya’nın ise 5 milyar Euro ekonomik gelir elde ettiğine dikkat çekti.
İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi’nden uzman Dr. Çiğdem Civaner, geleneksel ürünlerin tarım ihracatındaki payının yüzde 21, tarım ürünlerinin ihracattan aldığı payın yüzde 10.5 olduğunu belirterek, tarımsal ürünlerin ihracatından 10.7 milyar dolar gelir elde edildiğini söyledi.